Diszlexia
Tanulási nehézségek összesített neve.
Gyermekkorban, ha megfelelő figyelmet fordítanak a "tanulóra" legtöbb
esetben kiküszöbölhető. Régebben csak az olvasási nehézségek tartoztak
ide manapság a "betegségek" egész tárháza.
Tanulókor:
Egy az átlagos fejlődési körülmények között 6-évesnél idősebb gyermek.
A hajlottkor azt feltételezi, hogy a gyermek, mint egy darabfa képes
egésznap egy padban ülve számára teljesen értelmetlen dolgokat
és lehet, hogy számára érdektelen személyektől tanulni!
A tanulás bevésődés:
Életlen vésővel csak roncsolni lehet,
vésni nem. Már óvodás, sőt csecsemőkorban kíváncsivá kell tenni a későbbi
"tanulót" és az iskola folyamán nem árt a kíváncsiságát tovább növelni.
Ha kérdez, és mi nem tudunk válaszolni, a kérdését, ha neki fontos úgyis
fölteszi másnak és ezért jobb, ha mi szerezzük meg a választ. Ha nem
válaszolunk csak magunkat,
állítjuk be, mint tanulatlan embert a gyermek szemében. Így mi magunk
"csorbítjuk" ki a vésőt, melyet, ha jól "használunk" egy nálunk okosabb
gyermeket nevelhetünk. Ez az okosabb generációs ellentét állandó, nem kell
tőle megijedni, fordítva, ha butább a gyermek, akkor ilyegyűnk meg, valamit
elrontottunk, vagy mi, vagy a tanárai. Azért kell, hogy "okosabb" legyen
mert nem csak a mi tapasztalatainkat hanem társai és "tanárai" tapasztalatát
is magába gyűjtheti élete folyamán. Fontos: a véső személye nem mindegy,
hogy mit és kitől tanul a gyermek.
Ezt tartsák szem előtt.
"Betegségek": Problémát okozhat, pl.: a
cink hiány csökkentve az idegrendszer
kiépítettségét.
A nehézfém mérgezés ugyanezen oknál fogva.
A tanuló által semmibe vett, vagy gyűlölt tanár.
Optikai problémák, pl.: szükséges egy szemüveg.
A gyermek még éretlen, itt két eset van. Az egyik esetén a gyermek
hamar felzárkózik, pl.: évvesztés árán. A másik esetben a gyermek
kijárja az iskolát, de mivel végig, mint hülye gyereket kezelték
később ez visszaüthet.
A régebbi korok alapján a türelem fontos. A tanárok részéről is!
Hunyadi Mátyás és Nagy Sándor is, mint "tudatlan" gyermek született
és nagy tudású és kiemelkedetten képzett tanáraik segítségével jutottak
el a tudás általunk is ismert szintjére. Egy hatalmas előnyük helyből volt
a jelenlegi átlag emberekkel szemben, hogy közelebb álltak a tudás csapjához
sokkal kisebb tudás szint elérése mellet az akkori emberek között sokkal
okosabbnak számítottak. Még egy fontos megfelelő rangú emberek gyermekei
voltak. Egy libapásztor fiú akár milyen okos is volt legfejebb a falubeli
embereket tudta megtréfálni. Míg jelenleg egy fél képzett programozó
egész rendszereket vághat hanyatt pár óra alatt. A Saolin és más sportok
oktatói azzal kezdik a tanítást, hogy elmondják leendő, hangsúlyozom
leendő tanítványaiknak, hogy amit itt tanulnak csak a saját épülésükre,
tanulják. Mások ellen felhasználni a különleges képességeket, etikába
ütközik ezért kerülendő. Ha valamely tanítványuk rossz útra tér
megpróbálják visszahozni róla, vagy végleg kiiktatni, pl.: elveszik tőle
a magasabb szintre jutás lehetőségét. Ez a szabad iskola választás
bevezetésével megszűnt. Ellenben kialakult a Cenzus jog (pénz beszél,
a kutya ugat). Egy iskolába csak a leggazdagabb és, vagy a legjobb
tanulók kerülhetnek be. Ez nem biztos, hogy sok jót hoz az iskolának.
A közepes tanulok is idővel kiemelkedőt, alkothatnak és akkor, hogy néz ki
az a megjegyzés, hogy ide, vagy oda ezért vagy azért nem vettek fel, de
nélkülük is ide jutottam.
Utóirat: Tehát a diszlexia lehet: vegyi,
optikai, pszichológiai és társadalmi eredetű.